Asertivna komunikacija i kako reći NE

Još jedna „naša“ reč koja se često koristi kada pričamo o komunikaciji 🙂

Šta bi to bilo? Hm… pa u nedostatku boljeg prevoda možemo je nazvati samopouzdanom komunikacijom.

Istraživanja o komunikaciji kažu sledeće:

  • Oko 80% vremena u toku čitavog dana utrošimo na komunikaciju
  • Najmanje 40% plate zaradimo samo – slušanjem
    • ovaj procenat raste sa napredovanjem u kompaniji
    • uspešni GM zarade i do 80% svoje plate koristeći veštinu slušanja
    • 9 % kupaca/klijenata izgubimo zbog konkurencije, a čak 68% zbog nezainteresovanosti zaposlenih
  • Prvi utisak je veoma važan – prvih pet sekundi bilo kog prvog susreta su važnije od sledećih pet minuta!
  • 70% svake komunikacije na istom jeziku i u istoj kulturi se: pogrešno shvati, pogrešno interpretira, odbije, ne dopadne ili ne čuje

Fokus asertivne komunikacije je na tome da izrazimo svoja prava i svoje potrebe, uz uvažavanje potreba i prava drugih i da pri tom ne budemo agresivni.

Asertivno reagovanje ne dovodi uvek do pobede, ali omogućava da iz situacije izadjemo sa osećajem da smo uradili sve što smo mogli.

Koje bi bile osnovne postavke ovakve komunikacije:

  • Voditi računa o sebi, drugima i situaciji u kojoj se nalazimo.
  • Izražavanje mišljenja, osećanja, potreba direktno, otvoreno i prikladno situaciji uz poštovanje mišljenja, osećanja, potreba i prava drugih.
  • Preuzimanje odgovornosti za sebe i ne prebacivanje je drugima – smanjuje stres i daje osećaj kontrole nad sopstvenim životom i reakcijama.

 

Kako reći „NE“

Asertivna komunikacija nam pomaže da kažemo „NE“.

Evo par koraka kako da to uradite:

 

Koraci Primer
1.       Objasnite razloge Ne možete se ukrcati na ovaj let, zato što je vreme za prijavu putnika isteklo pre 10 min.
2.       Pružite empatiju Razumem da Vam je važno da stignete u Podgoricu večeras.
3.       Ponudite alternativu Raspitaću se na kojim letovima postoji upražnjeno mesto i javiću Vam za 5 minuta. Kako Vam to zvuči?

Ostavite odgovor