Jedan od najmoćnijih oblika ljudske komunikacije je pohvala. Svakodnevno smo okruženi prilikama da je koristimo – u timskom radu, na radnom mestu, u porodičnom okruženju- i kada to dobro radimo ona zaista čini čuda. Efikasna pohvala može trajno povećati nečiju produktivnost. Takođe, pohvala može drastično promeniti nečije samopouzdanje. U najmanju ruku, može učiniti nečiji dan boljim i lepšim.
Kada sam nedavno u jednoj kompaniji držala trening, na početku smo se osvrnuli i pričali o tome koje tehnike, alate su sa prethodnog susreta primenili i da li funkcionišu. Jedan od učesnika je naveo da je njegov najveći utisak sa prethodnog treninga priča o pohvalama. Na pitanje da li je do sada pohvaljivao ljude iz svog tima, rekao je da nije. Smatrao je da se to podrazumeva, da oni znaju da je zadovoljan njihovim radom. U kakvoj zabludi možemo biti zbog podrazumevanja i koliko se često nađemo zapravo u ovoj zamci. Ne možemo čitati tuđe misli. Bez informacije o tome da li nešto dobro radimo, kao da imamo povez preko očiju i ne znamo da li je pravac u kome idemo dobar.
Koncept davanja efektivne pohvale
I nivo- Bazična pohvala
Vaša pohvala na ovom nivou treba da uključuje sledeća tri elementa:
- Ime osobe koju hvalite– to predstavlja poštovanje osobe. Najslađa reč u ušima većine ljudi je zvuk sopstvenog imena. Ako ste se obratili osobi po imenu, to znači da znate njeno ime, da ste je primetili. Jedna od najvećih ljudskih potreba je upravo da budu primećeni. Često se učesnici iznenade i drago im bude kada i nakon određenog vremena i dalje pamtim njihova imena. Uglavnom se pitaju kako ih sve da zapamtim s obzirom da kroz treninge prođe veliki broj učesnika. Zaista mi je važno da svaku osobu oslovim imenom, da je uvažim i verujem da mi iz tog razloga pamćenje imena ide lako. 🙂
- Specifična stvar koju ste primetili, gde i kada. Ako je vaša pohvala nejasna može zvučati neiskreno. Uporedite sledeće dve pohvale:
Jučerašnji trening je bio odličan.
I
Marija, bila sam juče impresionirana – primetila sam da si pratila grupu, na svako pitanje dala si odgovor, držala si pažnju učesnicima. Zaista odlično radiš svoj posao.
Prva izjava može biti delotvorna, međutim sa drugom izjavom vi ukazujete da poštujete osobu, oslovljavajući je imenom, pokazujete da ste videli i primetili šta ona radi i da imate pozitivno mišljenje o tome. Navodeći vreme, mesto i druge detalje, osoba će vam verovati.
- Iskrenost- važno je da kada dajete pohvalu zaista to i mislite. Razmišljajte o osobi koju želite da pohvalite. Budite otvoreni da primetite šta radi kako treba. Kada upućujete pohvalu, vi pravite razliku između ispravnog i pogrešnog.
II nivo- Napredna pohvala
Kada ovladate bazičnim pohvalama, vreme je da pređete na napredni nivo. Na ovom nivou pre nego što uputite pohvalu zastanite i zapitajte se:
- „Koju pozitivnu osobinu želim da razvijem, negujem u svom timu?“ To mogu biti: fokusiranost, saosećajnost, kreativnost, biti timski igrač…
- Kada primetite ponašanje koje oslikava pozitivnu osobinu, na kraju pohvale to treba i navesti: Marija, bila sam juče impresionirana – primetila sam da si pratila grupu, na svako pitanje dala si odgovor, držala si pažnju učesnicima. Zaista odlično radiš svoj posao i sve vreme si bila fokusirana. Mislim da je zaista važno da trener ima fokusiranost.
Dragi roditelji, ovo se potpuno odnosi i u kontekstu pohvale deteta. Kada želite da se neko ponašanje ili osobina učvrsti kod vašeg deteta, pohvalite ih na načine koji su gore navedeni.
I kako da završim ovaj blog nego pohvalom. 🙂
Andrija, deci je sa tobom mnogo zabavno. Dok vas posmatram ti skačeš, izvodiš grimase, nosiš ih na leđima, smeh odzvanja. Ti si sjajan tata. Srećna sam što deca rastu u porodici posvećenih roditelja i volela bih da tu posvećenost negujemo.
Kome ste vi danas učinili dan lepšim i boljim? 🙂
Autor
Jelena Marušić