Coaching

Šta je zapravo koučing (ili coaching)?

 

Čini mi se da je ove godine, više nego ikad, reč koučing (engl. coaching) ušla u biznis u Srbiji. Nekoliko klijenata me je pitalo šta je to ustvari. Želja mi je da tekstom koji sledi pokušam da na jednostavan način i jednostavnim jezikom pojasnim šta se pod terminom „coaching“ podrazumeva.

Coaching je...

… je interaktivni proces koji pojedincu, timu, preduzeću, ustanovi ili organizaciji omogućava da razvije svoje potencijale i brže i efikasnije dostigne bolje rezultat. (definicija International Coaching Federation)

… lepši način da postignete bolje rezultate (Whitmore, 2003)

Osnovni aspekti coaching-a:

  • relativno nova profesija
  • svoje principe uglavnom bazira na principima psihologije
  • razlikuje se konsultacija, mentoringa, savetovanja, psihoterapije…
  • podrška razvoju potencijala pojedinica ili timova uz uklanjanje smetnji koje vode ka uspehu
  • najčešći oblik rada je „jedan na jedan“, odnosno individualni koučing; međutim timski koučing je takođe prisutan na našem tržštu
  • modeli coaching-a konstantno se razvijaju kako bi se prilagodili potrebama pojedinaca, biznisa i organizacija.

Ključne reči na slovo P:

  • podrška
  • potencijal
  • pojašnjavanje
  • praćenje
  • pružanje povratne informacije
  • planiranje novih načina ponašanja

Način rada

  • na početku saradnje uspostavlja se tzv. „radni savez“, dogovor o načinu rada, ciljevima, dinamici…
  • kroz komunikaciju i različite tehnike, koje kouč koristi, ide se ka unapred postavljenom cilju uz stalno razumevanje klijentovih potreba i emocija
  • susreti kouča i klijenta su organizovani u sesije u trajanju od 45 min do 1,5h
  • mogu biti uživo ili korišćenjem Skype.a, telefona
  • nakon svake sesije kao i na kraju programa poželjno je raditi evaluaciju, odnosno klijentov osvrt na zadovoljstvo i korisnost samih koučing sesija

Tipovi coaching-a:

  • executive coaching
    • primenjuje se na različite oblasti poslovanja (npr. podrška pri razvijanju, promociji, unapredjenju poslovanja, promeni karijere, komunikacija sa zaposlenima, klijentima, razvoj strateškog razmišljanja, kreiranja efikasnog tima…)
    • ima za cilj da razvije kompetentnije, efektivnije i produktivnije individue
    • unapred dizajnirana, a potom fasilitirana promena ka postizanju određenih profesionalnih ciljeva
    • executive kouč je osoba koja pruža klijentu prostor za procenu sopstvenih snaga i slabosti, kao i prostor za donošenje najbolje moguće odluke, ali i poseduje dosta rukovodećeg, menadžerskog iskustva. Kouč ne donosi odluku umesto klijenta.
    • klijenti su najčešće vlasnici kompanija, kao i rukovodioci, menadžeri koji su zaokupljeni poslom i nemaju vremena da sami sagledaju širu sliku.
  • life coaching
    • kouč predstavlja podršku ličnom razvoju pojedinca
    • kouč može da radi sa klijentom na razvoju i unapređenju bilo kog aspekta njegovog života – specifičnim ličnim projektima, poslovnim uspesima, promenama u životu pojedinca, odnosima koje gradi sa drugima, ciljevima koje želi da ostvari…
    • zajedno osvešćuju snage i „kamen spoticanja“, osvetljavaju put sa ciljem klijentovog osećanja ispunjenosti i zadovoljstva svojim životom.

Karakteristike uspešnog kouča

  • ne postoji idealni kouč
  • ne može svako ni da bude kouč
  • klijenti najčešće izdvajaju sledeće karakteristike: samosvesnost, inspirisanje drugih, izgradnja odnosa, fleksibilnost, dobra komunikacija, gledanje unapred, disciplina, nošenje sa profesionalnim granicama, dijagnostika problema, pronalaženje rešenja i kapacitet za biznis.

 

 

Pogledajte kratak animirani film o coachingu!

Kako se radi Coaching?

Ostavite odgovor