Šta je zapravo koučing (ili coaching)?
Čini mi se da je ove godine, više nego ikad, reč koučing (engl. coaching) ušla u biznis u Srbiji. Nekoliko klijenata me je pitalo šta je to ustvari. Želja mi je da tekstom koji sledi pokušam da na jednostavan način i jednostavnim jezikom pojasnim šta se pod terminom „coaching“ podrazumeva.
Coaching je...
… je interaktivni proces koji pojedincu, timu, preduzeću, ustanovi ili organizaciji omogućava da razvije svoje potencijale i brže i efikasnije dostigne bolje rezultat. (definicija International Coaching Federation)
… lepši način da postignete bolje rezultate (Whitmore, 2003)
Osnovni aspekti coaching-a:
- relativno nova profesija
- svoje principe uglavnom bazira na principima psihologije
- razlikuje se konsultacija, mentoringa, savetovanja, psihoterapije…
- podrška razvoju potencijala pojedinica ili timova uz uklanjanje smetnji koje vode ka uspehu
- najčešći oblik rada je „jedan na jedan“, odnosno individualni koučing; međutim timski koučing je takođe prisutan na našem tržštu
- modeli coaching-a konstantno se razvijaju kako bi se prilagodili potrebama pojedinaca, biznisa i organizacija.
Ključne reči na slovo P:
- podrška
- potencijal
- pojašnjavanje
- praćenje
- pružanje povratne informacije
- planiranje novih načina ponašanja
Način rada
- na početku saradnje uspostavlja se tzv. „radni savez“, dogovor o načinu rada, ciljevima, dinamici…
- kroz komunikaciju i različite tehnike, koje kouč koristi, ide se ka unapred postavljenom cilju uz stalno razumevanje klijentovih potreba i emocija
- susreti kouča i klijenta su organizovani u sesije u trajanju od 45 min do 1,5h
- mogu biti uživo ili korišćenjem Skype.a, telefona
- nakon svake sesije kao i na kraju programa poželjno je raditi evaluaciju, odnosno klijentov osvrt na zadovoljstvo i korisnost samih koučing sesija
Tipovi coaching-a:
- executive coaching
- primenjuje se na različite oblasti poslovanja (npr. podrška pri razvijanju, promociji, unapredjenju poslovanja, promeni karijere, komunikacija sa zaposlenima, klijentima, razvoj strateškog razmišljanja, kreiranja efikasnog tima…)
- ima za cilj da razvije kompetentnije, efektivnije i produktivnije individue
- unapred dizajnirana, a potom fasilitirana promena ka postizanju određenih profesionalnih ciljeva
- executive kouč je osoba koja pruža klijentu prostor za procenu sopstvenih snaga i slabosti, kao i prostor za donošenje najbolje moguće odluke, ali i poseduje dosta rukovodećeg, menadžerskog iskustva. Kouč ne donosi odluku umesto klijenta.
- klijenti su najčešće vlasnici kompanija, kao i rukovodioci, menadžeri koji su zaokupljeni poslom i nemaju vremena da sami sagledaju širu sliku.
- life coaching
- kouč predstavlja podršku ličnom razvoju pojedinca
- kouč može da radi sa klijentom na razvoju i unapređenju bilo kog aspekta njegovog života – specifičnim ličnim projektima, poslovnim uspesima, promenama u životu pojedinca, odnosima koje gradi sa drugima, ciljevima koje želi da ostvari…
- zajedno osvešćuju snage i „kamen spoticanja“, osvetljavaju put sa ciljem klijentovog osećanja ispunjenosti i zadovoljstva svojim životom.
Karakteristike uspešnog kouča
- ne postoji idealni kouč
- ne može svako ni da bude kouč
- klijenti najčešće izdvajaju sledeće karakteristike: samosvesnost, inspirisanje drugih, izgradnja odnosa, fleksibilnost, dobra komunikacija, gledanje unapred, disciplina, nošenje sa profesionalnim granicama, dijagnostika problema, pronalaženje rešenja i kapacitet za biznis.
Pogledajte kratak animirani film o coachingu!